“Door probleem en aannames beter in kaart te brengen, matcht je oplossing veel beter”

 

Foto: Jessie Kamp

Denken en handelen in mogelijkheden in iedere situatie. Dat is de filosofie van Stichting Possibilize, ruim 20 jaar actief in de culturele sector. Een van de bekendste projecten van de stichting is Sencity, een internationaal zintuigprikkelend muziekevenement geïnspireerd op het niet of minder kunnen horen van muziek.

Tim van Reyswoud is marketingmanager bij Possibilize. Hij werkte tijdens het Ontwikkelprogramma aan een concept dat voortvloeit uit Sencity.  

Ha Tim, denken en handelen in mogelijkheden in iedere situatie. Hoe doen jullie dat?

“Door bij elk van onze projecten beperkingen te zien als kansen. Zelf ben ik projectmanager van Superkracht, een project met trainingen voor jongeren met een licht verstandelijke beperking. Na het volgen van deze trainingen kunnen zij op gelijkwaardig niveau in de culturele sector aan de slag: achter de schermen, de bar of bij de publieksontvangst. We focussen daarbij op ieders talent, in plaats van wat er niet kan.

Op die manier is ook Sencity, een van onze grootste projecten, ooit begonnen. Een muziekevenement toegankelijk maken voor dove en slechthorende mensen is een behoorlijke uitdaging. Inmiddels zijn er over de hele wereld zo’n 70 edities geweest, waarbij bezoekers muziek met alle zintuigen kunnen beleven. Op 17 september is de eerstvolgende editie in TivoliVredenburg. Artiesten werken voorafgaand aan het festival samen met een zintuigregisseur, die met hen kijkt naar de ervaring van het publiek bij ieder nummer. Op basis daarvan kijken we hoe we het gevoel kunnen versterken door geur, smaak, visuals, trillende dansvloeren en sign dancers als volwaardig extra bandlid op het podium.”

Foto: Jessie Kamp

Aan welk concept heb je tijdens het Ontwikkelprogramma gewerkt?

“Aan ‘Immersive Playground’, dat je kunt zien als een doorontwikkeling van Sencity. Een festival is een eenmalige ervaring. Dat willen we verduurzamen. Hoe cool zou het namelijk zijn als we artiesten kennis en middelen aanreiken, zodat ze zelfstandig een immersieve live performance kunnen uitvoeren. ‘Immersive Playground’ is een tweedaagse speeltuin waar twee artiesten tijd en ruimte krijgen om hiermee te experimenteren. Zij krijgen begeleiding van een experience designer, dramaturg, verschillende zintuigexperts en een Inclusion Board, waarin muziekliefhebbers met auditieve en/of visuele beperkingen zitten. De belevingswerelden van de Inclusion Board zorgen voor inspiratie en een nieuw perspectief, zodat de artiesten hun liveshow uiteindelijk kunnen verrijken en inclusiever maken.”

Foto: Jessie Kamp

En wat voor rol spelen jullie als Possibilize hierin?

“Wij faciliteren de boel: op praktisch en inhoudelijk niveau, bijvoorbeeld door alle experts aan elkaar te verbinden. We stellen ook een werkbudget beschikbaar. Dat doen we samen met Voordekunst. Artiesten bedenken dus niet alleen een heel vet concept, ze ontwikkelen ook gelijk een crowdfundingscampagne zodat het plan ook financieel haalbaar is en geïnteresseerden al voor de show worden betrokken.”

Mooie plannen, maar was dit ook het oorspronkelijke idee waarmee je het Ontwikkelprogramma startte?

“Nee, we hebben halverwege een switch gemaakt. In eerste instantie was onze doelgroep artiesten die aan het begin van hun carrière staan - net Popronde af. Nu richten we ons op de muzikanten die nét wat verder zijn. Dus die al beter weten wat hun visie is en hun strategie om die te verwezenlijken. En we wilden eigenlijk het traject vastleggen en vertalen naar een videoreeks met learnings. Maar: wat komt er daadwerkelijk uit zo’n tweedaags experiment, en is videocontent dan voldoende om andere artiesten te inspireren? Nu is het doel om een show te creëren, zodat anderen die kunnen ervaren. Lead by example dus eigenlijk.”

Foto’s: Jessie Kamp

Welke opgedane inzichten beschouw je als het meest waardevol en waarom?

“Het toetsen van aannames. Normaal heb je een idee en dan ga je het doen. Door het Ontwikkelprogramma hebben we tools aangereikt gekregen waarmee we veel beter kunnen zien of we op het juiste spoor zitten. Door te praten met artiesten, managers, programmeurs en mensen met auditieve en visuele beperkingen beseften we ons: we moeten echt aan paar knoppen draaien om het project aan te scherpen. En daarmee de impact groter te maken.”

Welke tip zou je aan startende innovatieve projecten willen geven?

“Dat zijn er twee. Ten eerste: denk en handel in mogelijkheden in elke situatie. Ten tweede: sta heel goed stil bij de uitdaging. Mensen denken snel in oplossingen, waardoor ze niet genoeg naar het probleem kijken. Door probleem en aannames beter in kaart te brengen, matcht je oplossing veel beter.”