Zij gingen je voor

Inmiddels zijn 47 deelnemers onder begeleiding en met financiering van CIPU aan de slag gegaan met hun innovatieve idee. Het begeleidingsprogramma is door de jaren heen (net als de sector) veranderd en doorontwikkeld. De basis is altijd gelijk gebleven: begeleiding, financiering en kennisdeling stonden bij ieder project centraal. Bekijk alle projecten hieronder.

Studio Figur - Moederziel (2020)

Studio Figur ontwikkelde een nieuwe beeldtaal waarmee de impact van social distancing met cinematografie en live figurentheater vanuit huis te ervaren is.

Bekijk project

Art of Caring (2023)

Loïs Geytenbeek en Ananda Jansen deden mee met Art of Caring: een vierdaagse workshopweek voor studenten en alumni uit kunst- en zorgopleidingen.

Bekijk project

Medifoor (2021)

Medifoor wilde de communicatie tussen zorgprofessionals en patiënten verbeteren met ‘mediforen’: geillustreerde narratieve medische metaforen.

Bekijk project

De Verdieping (2020)

Kosmik maakte een interdisciplinaire live expositie, waarbij een nieuwe manier van ervaren, voelen en beleven van urban culture centraal stond.

Bekijk project

Moving Stories (2022)

Moving Stories onderzocht, ontwikkelde en paste binnen Landhuis Oud Amelisweerd toe hoe de verhalen van uniek cultureel en historisch erfgoed gedeeld kunnen worden met nieuwe doelgroepen.

Bekijk project

Klif (2020)

Productie van een online theatrale game waarin de zoektocht naar online (mis)informatie centraal staat, met het doel om jongeren te trainen in het onderscheiden van feit en fictie.

Bekijk project

Podium van de toekomst (2020)

Het onderzoeken en faciliteren van een unieke online en heel persoonlijke interactie tussen publiek, musici en artiesten door TivoliVredenburg en de HKU.

Bekijk project

NIET TE KOOP (2023)

Pleun Pijnenburg werkt aan de doorontwikkeling van het project NIET TE KOOP, waarmee ze onderzoekt hoe verhuur van kleding op een succesvolle en inclusieve manier kan worden ingezet om verantwoord consumptiegedrag te stimuleren.

Bekijk project

Project Q (2020)

Het onderzoeken en ontwikkelen van een proof of concept voor een educatieve Extend Reality game waarin systemen worden bevraagd door kunstwerken te verbinden aan persoonlijke ervaringen van de spelers.

Bekijk project

FAAM Utrecht (2023)

Annette Knol en Luc Berendsen onderzochten met FAAM Utrecht hoe jonge makers en denkers (kunstenaars en wetenschappers) goed interdisciplinair kunnen samenwerken.

Bekijk project

Legends of the Roof (2022)

Legends of the Roof combineerde hiphopdans en poppentheater in een cinematografische vertelling op daken in Amersfoort, waarbij maatschappelijke taboe rondom zelfdoding en depressie centraal stond.

Bekijk project

Gezocht: Talentvolle Gemeenten (2023)

Een experiment van SETUP om kunstenaars en gemeenten op een gelijkwaardige manier te laten samenwerken.

Bekijk project

Hof van Cartesius (2023)

Eva Bullens, Charlotte Ernst en Gianfranco Colangelo werken aan de doorontwikkeling van het Hof van Cartesius en onderzoeken samen met Hofleden wat nodig is om de coöperatie verder te brengen.

Bekijk project

Broeders, verheft u ter vrijheid (2020)

De ontwikkeling van een installatie/performance die uitnodigde te reflecteren op de toekomst van arbeid en verzet in combinatie, met een innovatie op de toekomst en het gebruik van podia en zaalcapaciteit.

Bekijk project

Podium Digitaal (2021)

Een begeleidingstraject voor de ontwikkeling van jonge Utrechtse kunstenaars om hun werk en makerschap online geschikt te maken voor het primair onderwijs.

Bekijk project

ILFU Membership (2021)

Onderzoek naar en uitvoering van een nieuw verdienmodel van een online lidmaatschap waarmee de weg van maker tot lezer op een nieuwe manier wordt georganiseerd met een wederkerige relatie.

Bekijk project

LGW TV

Doorontwikkeling van een digitaal en interactief platform dat de missie van Le Guess Who? naar een online omgeving vertaalt.

Bekijk project

Freaky Dancing (2020)

De ontwikkeling van een nieuwe festivalvorm, waar op inclusieve en interdisciplinaire manier de rauwe kanten van popmuziek, film, beeldcultuur en dans worden samengebracht.

Bekijk project

Kunstvlaai (2023)

Yasser Ballemans werkte aan de doorstart van de Kunstvlaai: een landelijke manifestatie van experimentele kunstpodia.

Bekijk project

SALT x Kunst & Cultuur (2022)

Samen met KunstenHuis Idea, Poppodium de Peppel, MeanderOmnium en andere individuele stadsmakers uit Zeist werkte stadslab Zeist aan een oplossing om bewoners (en dan met name de jongeren) van Zeist met elkaar te verbinden.

Bekijk project

Studio PMS (2021)

Het vertalen van mode-erfgoedstukken uit het modearchief van Centraal Museum naar 3D-modellen, zodat kwetsbare modestukken op een vernieuwende, duurzame en zo tastbaar mogelijke manier kan worden gedeeld.

Bekijk project

Prikkel (2021)

Een interdisciplinair onderzoek van ervaringsdeskundigen, wetenschappers, therapeuten, onderwijzers en kunstenaars naar sensorische integratie.

Bekijk project

Touch Lab (2021)

Onderzoek naar de technische en artistieke mogelijkheden van de virtuele concertruimte voor componisten, musici, dirigenten en geluidstechnici uit de klassieke muziekwereld.

Bekijk project

XTC Shop (2021)

Een interactieve kunstinstallatie waarin deelnemers/bezoekers zich verplaatsen in drie scenario’s van XTC-outlets.

Bekijk project

Tactology Lab (2021)

Het aanwakkeren van een vernieuwende performance-praktijk waarbij tactiliteit en technologie samenkomen: een nieuwe en prikkelende totaalbeleving van elektroakoestische muziek voor zowel publiek als speler.

Bekijk project

VR Performance (2020)

Een concept van De Helling waarin artiesten optreden in een VR-omgeving, die reageert op wat je als toeschouwer doet. Een innovatie die meerwaarde kan creëren ten opzichte van een videoclip of albumpresentatie.

Bekijk project

Unganisha (2020)

Onderzoek naar en uitvoering van welke mix van techniek, community building en communicatie nodig is om een online format van de FOTODOK Book Club te maken die van toegevoegde waarde is voor de sector en kan bestaan naast een fysieke Book Club.

Bekijk project

Immersion Playground (2022)

Stichting Possibilize onderzocht de mogelijkheden voor een multizintuigelijke, immersive live performance.

Bekijk project

Desire Lanes (2022)

Studio Spés bevroeg met project Desire Lanes het sociaal verkeer en interpersoonlijke relaties in de openbare ruimte, met het Domplein in Utrecht als vertrekpunt.

Bekijk project

Waste Bar (2022)

Stichting Lala Foundation startte een nieuw concept: de Waste Bar, een mobiele bar waar zwerfafval wordt geaccepteerd als betaalmiddel.

Bekijk project

De Nieuwe Vernissage (2021)

Onderzoek naar en uitvoering van een nieuw concept van vernissages, in combinatie met multidisciplinaire aspecten, waardoor een nieuw verdienmodel voor online ticketverkoop ontstaat.

Bekijk project

Catching Cultures Orchestra (2022)

Een nieuwe muziektheatervoorstelling, waarbij Nederlandse muzikanten en muzikanten met een migratie-achtergrond samen musiceren.

Bekijk project

Full MoON (2023)

Een interdisciplinair ontwikkel- en performance traject in de podiumkunsten, in samenwerking met aanstormende performers en partners uit het onderwijs- en theaterveld.

Bekijk project

De Portal (2022)

Dropstuff Media experimenteerde met een virtuele kunstbeleving voor ouderen, waarbij kunst werd verbonden aan volkscultuur.

Bekijk project

Het Digitaal Filiaal (2020)

De ontwikkeling van een interactief en educatief videoplatform dat op innovatieve wijze gericht is op het bieden van inspiratie, live beleving en doorgeven van informatie over alle facetten van theater maken.

Bekijk project

Amersfoort Jazz (2022)

Een onderzoek naar hybride concerten en het vinden van een jongere doelgroep.

Bekijk project