KLIFStichting Babastiki i.s.m. st. Critical Mass en Reinout van Schie Pitch ‘KLIF’: Tijdlijn “Toekenning plan (€20.000,-) Voor de productie van een online theatrale game waarin de zoektocht naar online (mis)informatie centraal staat met het doel om jongeren te trainen in het onderscheiden van feit en fictie. Een urgent maatschappelijk vraagstuk kan hier op innovatieve wijze bij de jongere doelgroep onder de aandacht worden gebracht.” — 6 november 2020 “Guiot Duermeijer:”Reinout en ik zijn volop aan de slag met het ontwerp van de theatrale game. Samenwerkingspartner Critical Mass zal worden aangehaakt op het centrale thema en diversiteit, waarna we in een volgend stadium het prototype kunnen laten testen door onze doelgroep. Als docent heb ik korte lijnen met de doelgroep en kan ik het testen dus goed monitoren en de uitkomsten verwerken in verbeteringen.”” — 13 november 2020 “Guiot Duermeijer: “Reinout en ik hebben de aanname dat complotdenken een-op-een te maken heeft met radicalisering getoetst en onderzocht bij onze doelgroep. Van daaruit is deze aanname bijgesteld. Een concrete volgende stap is dat we verder gaan onderzoeken hoe het gehele proces tot radicalisering bij jongeren werkt. Vervolgens zullen we de personages verder vorm gaan geven op zo realistisch mogelijke wijze en toch theatraal genoeg om de aandachtsspanne van onze doelgroep vast te houden. Ondertussen is onze ontwikkelaar al aan de slag met de bouw van de applicatie.”” — 15 december 2020 “Guiot Duermeijer: “Inmiddels draait KLIF op volle toeren. De beeldtaal van de game is ontwikkeld, inclusief de vormgeving van de icoontjes, fake apps en alles wat je nog meer op een echte desktop zou kunnen vinden. Op het moment wordt ook de interactiviteit van onze desktop-omgeving mogelijk gemaakt.Na het grotendeels afronden van het schrijfproces, zijn wij begonnen met de repetities met acteurs van de MBO Theaterschool in Rotterdam. In samenwerking met hoofddocent Alexander de Vree hebben wij Aure van Es, Vere Kester, Joseph Risamasu en Vinnie Inpijn gevonden om de rollen op zich te nemen. Met hen gaan wij de zoektocht aan naar de toon van de game.”” — 30 maart 2021 “Reinout van Schie:”Van 10 tot 25 juni hebben we een pilot gedraaid op het Anna van Rijn college in Nieuwegein. Gedurende deze periode hebben 6 havo/vwo klassen, samen ruim 150 leerlingen, KLIF gespeeld en met ons nabesproken.Met zo min mogelijk begeleiding en alleen noodzakelijke uitleg vooraf wilden we kijken hoe goed leerlingen zelfstandig het spel begrepen, en wat ze meekregen van het verhaal, de thematiek en relatie tot de actuele problematiek van complotdenkers.Het beeld dat de pilot ons schetste hierover was grotendeels heel positief. Leerlingen speelden bevlogen en met aandacht, en snapten veelal de werking van de spelmechanismes. Hoewel binnen de beperkte tijd van de pilot (netto 50 minuten speeltijd) leerlingen meestal niet zover kwamen dat ze het volledige verhaal konden reconstrueren, bleek dat de gefragmenteerde structuur van KLIF er wel voor zorgde dat verschillende leerlingen bij verschillende bevindingen uitkwamen. Bij het nagesprek konden leerlingen deze verschillende bevindingen delen met de groep, waardoor zo een vollediger beeld van het verhaal ontstond. Hoe de groep als geheel meer te weten komt dan het individu op zichzelf vonden we vooral een mooie observatie bij de pilot, en heeft ons een aantal goeie nieuwe ideeën gegeven van hoe we het bijbehorende lespakket van KLIF moet vormgeven.Op basis van de pilot zijn we erg enthousiast over de effectiviteit van KLIF als een educatieve game om op verschillende leeftijdsniveaus het onderwerp van complotdenken aan te kaarten. De doelstelling van KLIF om vooral te focussen op ‘het waarom’ van iemands afdaling in complotdenken, en op hoe de omgeving om kan/moet gaan met een complotdenker, zagen we terug in waar leerlingen over spraken in het nagesprek, en de game lijkt zodoende dus te slagen in de juiste invalshoek en thematiek aan te kaarten bij leerlingen.”” — 5 augustus 2021