COSMOS / LGW TV

Le Guess Who? i.s.m. muziekjournalistiek-platform Front

 
 

Pitch ‘COSMOS / LGW TV’:

Tijdlijn 

Toekenning plan (€48.000,-)

Het door ontwikkelen van een digitaal en interactief platform dat de missie van het festival naar een online omgeving vertaalt, dat zowel een nieuwe internationale publieksgroep aanspreekt als een hernieuwde, kritische kijk op de ontwikkeling van online content en de presentatie biedt.

23 april 2021

Projectleider Iris van Korven:


”Momenteel zijn we druk met het opzetten van een kort publieksonderzoek, die ons hopelijk helpen inzicht te krijgen in de wensen van het potentiële publiek voor ons online videoplatform LGW TV. Aan de hand van online groepsdiscussies met bestaand Le Guess Who? publiek proberen we hun behoeften in kaart te brengen: welke content vinden ze interessant, wat zouden zij graag op LGW TV willen zien en welke functie kan LGW TV volgens hen vervullen – in het verlengde van het festival dat we elk jaar organiseren? Ook zijn we bezig met de werving van een nieuwe videoproducent, die verantwoordelijk zal zijn voor de algehele projectcoördinatie van LGW TV.”

17 juni 2021

LGW TV wordt COSMOS

Projectleider Iris van Korven: “In de voorbereiding van de eerste editie van COSMOS organiseerden we online focusgroepen met ons bestaande publiek. Daaruit bleek o.a. dat de naam LGW TV niet echt de lading dekte van wat we voor ogen hadden en een beperkend idee gaf van wat dit platform zou kunnen en moeten zijn. Het zou een te beperkend beeld geven, van een lineaire televisiezender die enkel content produceert en lineair uitzendt, maar geen oog heeft voor de mogelijkheden tot live interactie of participatie van de kijker.

Omdat we het platform vanuit een grenzeloze visie benaderen (zowel fysiek als digitaal), kwamen we uit bij COSMOS: met deze naam gaan we uit van een platform met een internationale focus; en iets wat verder gaat dan muziek, film, performance of andersoortige grenzen van genres en disciplines.”

17 oktober 2021

Eindupdate COSMOS

Projectleider Iris van Korven: “Dit zijn over de hele breedte van het project de geleerde lessen tot nu toe:

1. Er is een publiek voor COSMOS
De eerste editie van COSMOS heeft aangetoond dat er een vraag is naar innovatieve en inhoudelijke hoogwaardige content die verder gaat dan het livestreamen van concerten. Dat we met COSMOS online een nieuw, nog internationaler publiek kunnen bereiken, is ook bevestigd.

2. Het bestaande publiek keert terug
Van de in totaal 15.281 gebruikers van COSMOS, keerde een derde meer dan eens terug naar het platform.

3. De LGW Embassies bieden een goed uitgangspunt voor samenwerking
In samenwerking met de partners van de Embassies kunnen nieuwe, innovatieve formats worden ontwikkeld en getest, met een focus op het gezamenlijk optrekken in communicatie, co-curatie en publieksontwikkeling.

4. COSMOS positief ontvangen door makers en artiesten
Er is veel positieve feedback gekomen van de makers en artiesten die hebben meegewerkt aan de eerste editie. Ze geven aan dat dit volgens hen in potentie echt een vrijplaats en podium kan zijn waar ze kunnen experimenteren met nieuwe formats en ideeën.

5. Focus op (co-)curatie van content en innovatie van formats
Het is belangrijk veel aandacht en tijd te besteden aan de curatie van de content en de innovatie/ontwikkeling van de verschillende programmaformats, om die vrijplaats van experiment die COSMOS belooft te zijn, te kunnen garanderen. In de toekomst kan verder worden onderzocht hoe festivalcuratoren van Le Guess Who? hier ook een bijdrage aan kunnen leveren.

6. Betere toekomstige budgettering
Het budget voor COSMOS was gebaseerd op het projectplan dat we destijds bij het Cultuur Innovatiefonds indienden. Dat plan veranderde gedurende het proces: het budget bleek niet toereikend voor de content die we wilden (laten) ontwikkelen. We hebben zelf het budget opgehoogd, om de relevantie van COSMOS te onderstrepen; de komende maanden maken we een concreet plan in hoe we COSMOS financieel toekomstbestendig kunnen maken.

7. Zichtbaarheid en bereik los van het festival
De eerste editie van COSMOS vond plaats tijdens Le Guess Who?, waarbij direct publieksonderzoek is gehouden. De volgende staat gepland voor maart/april 2022. Deze editie zullen we benutten om het bestaande platform verder te testen: wordt het dan meer of minder bekeken door reguliere festivalbezoekers en hoe is de verhouding in de publiekssamenstelling ten opzichte van al het nieuwe publiek dat we nu al hebben vergaard? Lukt het om dat nieuwe publiek vast te houden of is daar meer voor nodig?

8. Eigen visuele identiteit en communicatie heeft toegevoegde waarde
Voor COSMOS werd speciaal artwork en een eigen visuele identiteit ontwikkeld. Dit was erg handig voor de communicatie, aangezien deze op dit moment verloopt via de Le Guess Who?-kanalen en er op deze manier duidelijk onderscheid kon worden gemaakt. In de toekomst zouden we meer tijd moeten besteden aan het communiceren en contextualiseren van een concept als LGW Embassies; hier valt nog veel meer over te vertellen en ook voor internationale pers kunnen deze verhalen interessant zijn. Dit jaar was er te weinig tijd om daar in te investeren.

De nieuwe coronarestricties die tijdens het festival werden opgelegd, zorgden voor veel extra werk met betrekking tot het draaien van het festival zelf, wat maakte dat het ‘live’ programma in Studio Pandora en Kapitaal moeilijk te plannen was. Hierdoor werd het ook moeilijk om dit met het publiek te communiceren en op het goede moment onder de aandacht te brengen. De volgende keer maken we hiervoor een duidelijk tijdschema, dat ook wordt opgenomen in het reguliere tijdschema van het festival.

15 december 2021