Moederziel


Studio Figur i.s.m. Rose Stories en Feikes Huis

 
 

Pitch ‘Moederziel’:

Tijdlijn

Toekenning plan (€25.000)

Voor het ontwikkelen van Moederziel, een online voorstelling waar live figurentheater en cinematografie elkaar verrijken tot een nieuw genre: live-cinema. De voorstelling, die gaat over de impact van social distancing, zal samen met een speciaal gemaakt randprogramma aangeboden worden aan zorginstellingen.

6 november 2020

Noufri Bachdim, artistiek leider:

”Voor het ontwikkelen van Moederziel, een online voorstelling waar live figurentheater en cinematografie elkaar verrijken tot een nieuw genre: live-cinema. De voorstelling, die gaat over de impact van social distancing, zal samen met een speciaal gemaakt randprogramma aangeboden worden aan zorginstellingen.”

13 november 2020

Noufri Bachdim:

“Het tonen van de voorstelling aan onze oudere doelgroep heeft ons veel inzichten gegeven. We hebben geleerd dat deze doelgroep behoefte heeft aan een minder associatieve voorstelling met een meer activerende muziekkeuze. De zorgmedewerkers vonden daarentegen veel troost in de bestaande voorstelling. We gaan nu een plan ontwikkelen met local outreach om de zorgmedewerkers op bredere schaal te bereiken met de bestaande voorstelling. Daarnaast bevestigt het onderzoek dat de oudere doelgroep meer specifiek werk nodig heeft dat we graag in samenwerking mét deze doelgroep willen gaan maken.”

15 december 2020

Joeri van Spijk, zakelijk leider:


”Op dit moment zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor de tweede speelperiode van Moederziel. Die zal plaatsvinden tussen 6 en 16 mei. We zijn heel blij dat we de voorstelling dan weer kunnen vertonen aan een nieuw publiek. We blijven hopen dat de theaters tegen die tijd weer open zijn, zodat we dan ook een aantal toeschouwers in de zaal kunnen ontvangen.

We zijn nog steeds bezig met het onderzoek naar de juiste doelgroep voor Moederziel. Na de vorige speelreeks hebben we besloten ons verder te richten op zorgmedewerkers in plaats van ouderen. We zijn nu druk bezig met local outreach om deze doelgroep direct te benaderen. Naar aanleiding van diverse gesprekken zullen we de voorstelling voor de tweede speelreeks licht aanpassen en het gevoel van troost een groter aandeel geven. Daarnaast ontwikkelen we speciaal voor de zorgmedewerkers een randprogramma met een gastspreker en een dichter die voorafgaand aan de voorstelling aan bod komen. Dat noemen we een troostpakket.”

6 april 2021

Joeri van Spijk, zakelijk leider:

“Net voordat de theaters open gingen, speelden wij de laatste live-cinema voorstellingen van Moederziel. Door de koerswijziging na het doelgroeponderzoek - zonder CIPU hadden we die stap niet durven zetten - konden wij tijdens deze speelperiode veel zorgmedewerkers verwelkomen. Dankzij de local outreach-activiteiten hebben wij warme banden met zeker zes zorginstellingen gecreëerd die we onderhouden voor nieuwe producties.

De grootste les die wij leerden was om onze ideeën en verwachtingen over de doelgroep daadwerkelijk te testen. Klopt het wel wat wij over de doelgroep aannemen? En zo ja, of zo nee, welke gevolgen heeft dat voor de productie die we maken? Hoe kunnen we de voorstelling zo aanpassen, dat het aansluit bij die doelgroep en dat we onze doelen behalen? De doelgroep komt dan voorop te staan, niet onze aannames over die doelgroep. Die manier van werken heeft gevolgen voor de planning. We leerden dat er veel tijd (én specialistische kennis) nodig is om de doelgroep überhaupt te vinden en nog meer om die daadwerkelijk te leren kennen. Het is dus van groot belang om bij toekomstige projecten daar al ideeën over te formuleren tijdens de conceptfase. Door onze producties samen met de doelgroep te ontwikkelen, in plaats van ze achteraf op de doelgroep aan te passen, ondervangen we veel problemen.

Moederziel was een bijzonder project in een bijzondere tijd. Het is een succesvol project, omdat we dankzij het doelgroepenonderzoek meer te weten zijn gekomen over ons publiek. De methode om dat publiek te leren kennen en de voorstelling op dat publiek te laten aansluiten, nemen we mee naar toekomstige producties.”

5 augustus 2021