Slotupdate ILFU Membership

juli 2022

 
 

In 2021 ontving ILFU (International Literature Festival Utrecht) een toekenning voor hun project. Monique Dirven, zakelijk leider, heeft tussendoor regelmatig updates gegeven over de stand van zaken. In juni organiseerden we voor het eerst een live slotbijeenkomst, samen met Art-Up en daar was ILFU natuurlijk ook bij om ervaringen te delen met andere deelnemers, de innovatiecommissie en de stuurgroep.

Een grotere rol vol schrijvers en dichters in het maatschappelijk debat

ILFU onderzoekt een nieuw verdienmodel: een online lidmaatschap waarmee de weg van maker tot lezer op een nieuwe manier wordt georganiseerd met een wederkerige relatie. Naast het jaarlijkse Internationale Literatuurfestival Utrecht is het ILFU Platform een manier om het podium verder uit te breiden. Hiermee proberen zij de rol van schrijvers en dichters een grotere stem te geven in het maatschappelijk debat, en die boodschap slaat aan! “De eerste ervaringen met het ILFU Platform geven vertrouwen in de mogelijkheden om met het platform blijvend een nieuw en waardevol podium toe te voegen aan onze programmering, ons publiek uit te breiden en dit verdienmodel verder te ontwikkelen.”

ILFU Platform

Gefaseerd te werk gaan

Het resultaat komt grotendeels overeen met het oorspronkelijke plan waar ILFU mee startte in het voorjaar van 2021. De grootste veranderingen zitten in het proces en de werkwijze. Een belangrijke les uit het begeleidingstraject van CIPU is om stapsgewijs en iteraties te werk te gaan, voortdurend te testen en niet meteen toe te werken naar een volledig kant-en-klaar, uitgewerkt product. Het inbouwen van tussenstappen in het proces is heel waardevol. “Juist omdat een platform waarop dagelijks een nieuw verhaal wordt gepubliceerd zo’n andere aandacht en focus vraagt dan (alleen) het jaarlijkse festival waar onze organisatie voorheen op was gericht, was het belangrijk om ons dit voortdurend te realiseren.”

De gefaseerde ontwikkeling van het project hielp ook bij tegenslagen. “Het is bekend dat dergelijke digitale ontwikkelingen meestal meer kosten met zich meebrengen dan begroot. Ondanks ons vooronderzoek en het feit dat we ons hiervan bewust waren was dat ook bij ons project het geval (de commissie van het Cultuur Innovatie Fonds waarschuwde daar al voor in het advies). De gefaseerde ontwikkeling hielp bij de oplossing daarvan: het maakte het mogelijk om pas nieuwe investeringen te doen als de middelen daarvoor bijeen waren gebracht en om goede keuzes te maken op basis van wat wel en niet werkt en écht nodig is.”

Je kan heel goed zelf een online medium starten voor een eigen, dedicated achterban en daar ook een verdienmodel mee ontwikkelen.
— Monique Dirven

Geleerde lessen delen

Een mooie les die ILFU wil meegeven aan de sector is dat je voor een online presentatie kanaal niet afhankelijk bent van grote overkoepelende partijen, zoals Netflix en Spotify. Daarnaast is het erg belangrijk om het hele team te betrekken bij een dergelijke grote nieuwe (online) ontwikkeling. “Zo zorg je dat er er geen separate trajecten ontstaan van (in ons geval) dagelijks platform en jaarlijks festival. Ben je ook bewust van de verschillende dynamieken en de veranderde mindset die een dergelijke nieuwe ontwikkeling vraagt. En houdt er rekening mee dat ook na realisatie voldoende capaciteit en focus is in het team; een festivalorganisatie als de onze werkt toe naar een climax waarna er een periode van relatieve rust aanbreekt. Een online platform is nooit ‘klaar’ en vraagt voortdurend aandacht.”

Hoe gaat het nu verder?

“In de afgelopen anderhalf jaar hebben we een ‘minimal viable product’ van het ILFU Platform ontwikkeld en gelanceerd. Een eerste ledenwervingscampagne voor 1000 leden stelt ons in staat het platform een jaar in de lucht te houden. De eerste ervaringen met het ILFU Platform geven vertrouwen in de mogelijkheden om met het platform blijvend een nieuw en waardevol podium toe te voegen aan onze programmering, ons publiek uit te breiden en dit verdienmodel verder te ontwikkelen. Op basis van deze ervaringen willen we in de komende periode het platform doorontwikkelen tot een structureel en integraal onderdeel van de activiteiten en werkzaamheden van onze organisatie.”

ILFU richt zich daarbij op het uitwerken van de publieksstrategie, het inhoudelijk profiel van het platform, organisatieontwikkeling, technische- en financiële doorontwikkeling. “In de fase van doorontwikkeling willen we het aantal leden laten groeien tot 1.500 in december 2023. Daarnaast verwachten we dat met het ILFU Platform en de bijbehorende groei van een structureel lezers- en ledenpubliek ook de groei van de inkomsten uit fysieke activiteiten zoals de kaartverkoop voor het ILFU Festival en deelname aan cursussen van de ILFU Academy zal groeien.”

Voor de doorontwikkeling van het platform heeft ILFU een aanvraag ingediend bij Cultuurloket DigitAll.

Foto: Anna van Kooij