Slotupdate Studio PMS

27 juli 2022

 
 

In het voorjaar van 2021 kreeg Studio PMS een toekenning van ons fonds om samen met Ninke Bloemberg van het Centraal Museum de mogelijkheden te onderzoeken van digitalisering van mode-erfgoed. Hierdoor kan mode-erfgoed op een duurzame manier gedeeld worden met publiek. Ook biedt digitalisering mogelijkheden tot reduceren van overproductie, het verduurzamen van het ontwerpproces maar ook tot alternatieve presentatiemogelijkheden voor (grote) merken.

Met de tentoonstelling ‘‘Van Pasvorm Tot Polygon’’ in het centraal museum legde studio PMS de grondslag van het eerste digitale mode-archief. In deze slot update blikken we terug op de slotbijeenkomst in juni waar Merle, Puck en Suzanne van Studio PMS hun ervaringen deelden met andere deelnemers, de innovatiecommissie en de stuurgroep.

“Wij deinzen niet terug voor nieuwe technologie bij projecten: van 3D-modellering, animatie, hologrammen, virtual reality tot augmented reality. Alles om de ontwerp industrie te verduurzamen.”

Digitalisering van kwetsbaar mode-erfgoed

Studio PMS is een digitaal ontwerp collectief dat bestaat uit drie innovatieve creatievelingen die gespecialiseerd zijn in creatieve directie, productie en consultancy. Zij maken de vertaling van mode-erfgoedstukken uit het modearchief van het Centraal Museum naar exacte 3D-modellen, waardoor kwetsbaar mode-erfgoed op een vernieuwende, duurzame en zo tastbaar mogelijke manier gedeeld kan worden met publiek. Studio PMS blikt terug op de hun project: “We hebben eerst gekeken wat de kwaliteit was met de tools die we al in huis hadden: telefoons en spiegelreflexcamera's. Het voordeel van het gebruik van de telefoon en camera is dat het makkelijker te plaatsen is en de bestanden niet te groot zijn voor de software om dit te ontwikkelen. Een nadeel is dat de details niet goed zichtbaar zijn. De manier waarop de stof valt, voelt onrealistisch aan. Voor hogere kwaliteit hebben we daarom de X-scan PRO ingezet bij de stukken in het Centraal Museum. Hiermee kan je hogere kwaliteit krijgen: de stoffen zouden gedetailleerder en ‘‘echter’’ moeten vallen. Helaas, bleek zelfs deze techniek ons niet tegemoet te komen in resultaat: voor kleine objecten was dit prima, maar voor alle detailrijke ontwerpen in het museum ontbrak de kwaliteit. Na dit proces kwamen we tot de conclusie dat de techniek nog teveel in de kinderschoenen staat en daarom zijn we opzoek gegaan naar andere oplossingen om verder uit te diepen.”

Digitaal herconstrueren

“Mode is onlosmakelijk verbonden met tastbaarheid, ofwel tactiliteit. En daarom ook met beweging. Met onze visie en de meegenomen resultaten uit ons vooronderzoek, bleek dit voor ons essentieel te zijn.” Studio PMS kwam tot de conclusie dat ze de stukken compleet moesten herconstrueren in 3D software: van het repliceren van de patronen, tot de stiksels en borduursels. Dit zorgt ervoor dat het product op verschillende manieren inzetbaar is, er realistische eigenschappen toegediend kunnen worden en er beweging mee gecreëerd kan worden. 

Door COVID19 zag Studio PMS de interesse in digitale mode massaal optrekken. Veel digitale makers van Nederlandse bodem wonnen internationaal terrein. Was het niet een uitgelezen kans om het Nederlandse publiek kennis te laten maken met deze digitale moderevolutie? Studio PMS besloot de samenwerking op te zoeken met (inter)nationale talenten als Iris van Wees, Noah Strijbos en WillemsWorks. Het proces van herconstruering en verder onderzoek werd opgenomen als onderdeel van de tentoonstelling. De bevindingen werden gedeeld en ingezet bij de totstandkoming van de 3D-modellen.

Digitalisering

Van Pasvorm tot Polygon

In de tentoonstelling Van Pasvorm tot Polygon wordt de modecollectie van het Centraal Museum als uitgangspunt genomen om een nieuwe blik te werpen op bestaand mode-erfgoed. De tentoonstelling is opgedeeld in drie thema’s: Achter de Schermen, Stap voor Stap en (Aan)pasbaar. Welke mogelijkheden bieden de digitale technieken om ambacht, kennis en collectie nieuw ‘leven’ in te blazen?

Achter de Schermen toont beeldmateriaal van het digitale werkproces. Stap voor Stap is de ultieme brug tussen heden en verleden. Hier zie je hoe ontwerpers een aantal objecten uit de museumcollectie hebben gereconstrueerd en getransformeerd naar de digitale wereld. Het pronkstuk van de tentoonstelling is een digitale catwalkshow met collectiestukken van 1700 tot 2022. Voor (Aan)pasbaar werkt Studio PMS samen met een nieuwe generatie ontwerpers en tillen ze tentoonstelling naar een hoger niveau. Ze reconstrueren een kledingstuk uit de modecollectie van het museum, geven er een nieuwe bewerking aan en creëren nieuwe kunstwerken. Dit deel van de tentoonstelling laat zien hoe je digitale stukken op verschillende manieren kan inzetten: van artistieke interpretaties, een fysiek ontwerp tot virtueel passen.

Tentoonstelling Centraal Museum

Hoe gaat het nu verder?

Deze tentoonstelling vormt de aftrap van het allereerste Nederlandse digitale modearchief. En als het aan Studio PMS ligt, is dit zeker niet het einde. De eerste plannen voor een vervolg zijn al in de maak, onder andere met Modemuze en Ninke Bloemberg. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Studio PMS en de digitalisering van mode erfgoed? Bekijk dan de website en Instagrampagina

Bij de slotbijeenkomst