Pitch ‘Unganisha’:

Tijdlijn 

Toekenning plan (€30.000,-)

Onderzoek naar en uitvoering van welke mix van techniek, community building en communicatie nodig is om een online format van de FOTODOK Book Club te maken die van toegevoegde waarde is voor de sector en kan bestaan naast een fysieke Book Club.

23 april 2021

Femke Rotteveel, projectleider:

”De online Book Club van 12 mei stond geheel in het teken van de community. Onze collega Patrick Cramer zorgde met onze partners SLMMR, Crowdale en livestreamer Charlie Feld dat de basis techniek goed verliep. Daarnaast zorgden we voor een duidelijke rolverdeling binnen ons team, zoals ook bij fysieke evenementen gebeurt. Het publiek ontving vooraf aan de Book Club een enthousiasmerend programma inclusief de mogelijkheid om vragen aan de gasten alvast door te geven aan team FOTODOK. De geselecteerde abonnees die in de Roooom omgeving de livestream gingen volgen, kregen vooraf een digitale rondleiding.

In de enquête onder alle aanwezigen en het kwalitatieve onderzoek dat na de Book Club is uitgevoerd, kwam het volgende naar voren:
1. Het verschilt per persoon welke behoefte ze hebben tijdens een online bijeenkomst;
2. 60% van de ondervraagden had een boek aangeschaft door de Book Club;
3. De onderzoeker had niet eerder zo’n hoge respons en support voor een organisatie meegemaakt.

23 juni 2021

Wij hadden vooraf gedacht dat iedereen dezelfde behoefte zou hebben. Dat dit niet waar is, is ons grootste inzicht: er zijn mensen die alleen willen meeluisteren, tot mensen die graag willen napraten, nieuwe mensen willen ontmoeten en vragen willen stellen tot alles tussen deze twee uitersten in. Waar we bij de start van het programma dachten alle online activiteiten in de Roooom omgeving samen te brengen, gaan we nu het online aanbod diversifiëren en willen we het publiek bij de aanschaf van een online ticket hier al de keuze bij geven. Zoals je ook in een theater kunt kiezen op welke rij je wil zitten, of je na wil praten met de regisseur of een kijkje achter de schermen wil.

Voor de volgende Book Club in oktober richten we ons op de technische aspecten die de online ervaring moet verbeteren. Later deze maand komen we met het team en genodigden bij elkaar om hierover te brainstormen. Met de resultaten van het onderzoek, onze eigen inzichten en wensen naast de ervaring van de externe partners maken we een plan om de technische aanvullingen in oktober te kunnen implementeren en testen. We woonden ook een online conferentie bij van DEN over digitale transformatie in de cultuursector en volgen op dit moment de online sessies van Pakhuis De Zwijger rond dit thema.”

Foto: Martha Stroo