Van drumcoaches tot De Textiel Bieb: makers uit Fase II delen hun ideeën

Foto: Lisanne Lentink

Fase II van ons programma Ontwikkelen & Experimenteren is in volle gang! De eerste trainingen zitten erop, Van het aanscherpen van hun why, how, what tot het verkennen van nieuwe financieringskansen. Stap voor stap groeien de projecten uit tot toekomstbestendige initiatieven.

De deelnemers werken ook aan persoonlijke roadmaps, het aanscherpen van hun verhaal en missie én ontdekken waar de vernieuwing in de culturele sector ligt. De deelnemers zitten vol energie en zijn druk bezig hun ideeën uit te werken.

Hanna Pétursdóttir

Hanna onderzoekt met haar project ‘Wij trekken het probleem aan’ hoe kleding drager kan zijn van waarde, verhaal en verandering. Met de Textiel Bieb, in samenwerking met Bibliotheek Utrecht, laat ze zien dat kleding veel meer is dan een gebruiksvoorwerp. Van ruilen tot repareren: Hanna nodigt uit om letterlijk en figuurlijk dichter bij onze kleding te komen. In Fase II werkt ze aan nieuwe methoden om haar project uit te breiden naar andere wijken, zoals Leidsche Rijn.

Foto: Lisanne Lentink

Guy Pek

Guy gebruikt muziek om mensen letterlijk en figuurlijk in beweging te brengen. Zijn drummethodiek groeit hard: er worden nieuwe drumcoaches getraind en samenwerkingen opgezet met onder meer zorgcoöperatie De Kleine Schans in Woudenberg en zorginstelling Reinaerde. Binnen CIPU werkt Guy aan het versterken van zijn leiderschap en organisatievaardigheden. Guy: “Daarnaast kijk ik met CIPU naar de grotere lijnen: waar wil ik dat Social Sticks over vijf jaar staat en wat moet ik het komende jaar doen om daar te komen?”

Janneke Rem

Na een intensieve onderzoeksfase werkt Janneke aan de volgende stap van haar project: een nieuwe voorstelling, gecombineerd met historische workshops in dans, theater en kunst. De workshops sluiten inhoudelijk aan bij het thema van de voorstelling: zo ontstaat een wisselwerking tussen educatie en artistieke ontwikkeling. Het doel in Fase II: try-outs organiseren waarin de voorstelling en de workshops elkaar versterken. Hiervoor werkt Janneke samen met theatermakers, kunstdocenten en acteurs. Ze wil een proces opzetten waarin de input uit de workshops direct invloed heeft op de inhoud van de voorstelling. “De ontmoeting met het publiek en deelnemers voedt het maakproces: die wisselwerking is waar het project van leeft,” vertelt ze.

Nina Goedegebure

Nina Goedegebure werkt met haar project ‘Will You Carry Me?’ op het snijvlak van kunst en zorg. Na een performance in het Amsterdam UMC, waarin zorgprofessionals hun ervaringen verbeeldden, borduurt Nina de beelden met kralen op een jas die zij gaat dragen tijdens haar performance in Het Concertgebouw op 20 november 2025 waarbij ze de avond opent. Daarnaast is ze in december op de Universiteit voor Humanistiek, waar ze samen met het publiek reflecteert op de verbeelding van ziekte en zorgervaringen.

Selma Hamstra

Selma van Het Kroonjuweeltje wil het ambacht van het glasslijpen nieuw leven inblazen. Ze onderzoekt en experimenteert tijdens ons begeleidingsprogramma hoe ze hun kennis kunnen delen en nieuwe leerlingen kunnen aantrekken, zodat dit bijzondere vak niet verloren gaat. Met plannen voor een kenniscentrum en aandacht voor educatie en opleiding, levert het project een bijdrage aan het behoud van traditioneel vakmanschap en immaterieel erfgoed.

Alle foto’s op deze pagina zijn gemaakt door fotograaf: Lisanne Lentink

Next
Next

Interview Brett Bannink: over experiment en onderzoek in de cultuursector